Willeke's Boekhoekje

donderdag 1 juli 2010

recept



Hallo medestrijders,


Nu Eline ons met haar receptjes trakteert, kan ik natuurlijk niet achterblijven...
Dus hier een heerlijk recept voor warme zomeravonden:

Makreelsalade met aardbeien
Ingrediënten voor 4 personen
*1 gerookte makreel *2 stronkjes witlof *1/2 komkommer *200 gram aardbeien *4 takjes peterselie *4 el (zelfgemaakte) knoflooksaus

Voorbereiding
Verwijder het vel en de graten van de makreel. Snijd het witlof in reepjes. Schil de komkommer en snijd er stukjes van. Snijd de aardbeien in stukken. Snipper de peterselie.

Bereidingswijze
Snijd de makreel in grove stukken en doe deze in een ruime kom. Voeg de andere ingredienten toe en spatel voorzichtig om. Schenk als laatste de knoflooksaus over de salade.

Serveertips
Heerlijk met knapperig stokbrood en een glas witte wijn.


Willeke alias Boekhoekje

donderdag 8 april 2010

Ding 15





We hebben de eindstreep gehaald! De "23 dingen" zit erop...
Toch nog wel snel gegaan en ik vond het in het algemeen geen straf om er mee bezig te zijn.
Soms liep het wat uit de hand en was ik er om 1.00 nachts (!) nog mee bezig. Eigen schuld, want lukte iets niet dan ging ik net zolang door, totdat het wel lukte.
Wat leuk bleef,was met je blog bezig zijn.
Sommige dingen waren nieuw en met andere had ik al ervaring. Foto's bewerken vond ik leuk, al heb ik nog geen digitale camera, maar ik weet in geval nu hoe het moet.
Alles wat maar een beetje met creativiteit te maken had, vond ik leuk om te doen.
Met google doc. je documenten delen is iets waar een organisatie als CODA gebruik van kan maken.

Met Twitter zal ik, denk ik, niet zo heel veel mee doen, maar je weet maar nooit, he... Netvibes had ik al een keer eerder in een cursus van Rob Coers gehad, dat blijf ik een hele handige manier vinden om snel je nieuws binnen te halen.
Ook podcasting is iets, waar CODA vast nog wel wat mee kan in de toekomst.
Het sociale gebeuren zoals hyves en facebook, daar werken de meesten al mee, dus dat was niet iets nieuws, maar toch goed om onder de aandacht te brengen voor de "leek".
Al met al was het een cursus waar je toch weer dingetjes van leert en zeker om niet te bang te zijn, maar gewoon doen!

Ik vind niet wat we in het diepe zijn gegooid, de opzet van de cursus was zelfonderricht. En eerlijk gezegd, dat ligt mij wel, gewoon zelf doen en lukt het niet, dan kan je aan de bel trekken.

Dus coaches, succes met de volgende groep (grinnik), bedankt voor de inspirerende woorden(snik ) en je mag me altijd om raad vragen :)


Willeke alias Boekhoekje

donderdag 18 maart 2010

Ding 14


Hallo medestrijders,

Het einde van de cursus nadert nu met rasse schreden...
Als ik de websites lees over mediawijsheid, dan zou je dit onderwerp ook weer kunnen
koppelen aan privacy en veiligheid.
Er zijn toch wel veel valkuilen op het internet en zeker voor kinderen. Zij zijn het meest gevoelig voor prikkels van buitenaf en er zijn zoveel verleidingen voor ze op het internet.
Ik heb de site http://kinderconsument.nl/ eens goed doorgelezen, want dat vind ik wel een aanrader.
Daar staan hele bruikbare tips voor ouders op, zoals www.pimpjefoon.nl. Hoeveel ouders hebben al met hun handen in de haren gezeten, als ze erachter komen dat hun kinderen via hun mobieltje weer eens in een misleidende ringtones reclame zijn gestonken?



Ook www.surfsafe.nl is een goede en informatieve site. Voor kinderen is er :
http://www.surfsafe.nl/kids.php. Kinderen kunnen daar een quize doen, waarin ze op een speelse manier worden gewezen op de valkuilen van het internet.
En zeker een aanrader is: www.pestweb.nl. Goed dat daar aandacht aan wordt gegeven, zowel voor kind, leerkracht en ouders.

Voor CODA zou je op de pc's van de jeugdafdeling deze sites gratis kunnen zetten en misschien is het een idee om een speciale "vader en moeder" computer op de jeugd of ergens anders neer te zetten, waarop men alleen informatie kan raadplegen over mediawijsheid en andere belangrijke onderwerpen betreffende kinderen

Willeke alias Boekhoekje

maandag 8 maart 2010

Ding 13



Hallo medestrijders,

De "dingen" volgen elkaar nu in razend tempo op, dus ik hobbel er maar achteraan..
Het is een onderwerp waar je, als je er wat dieper induikt, een wat benauwd gevoel van krijg, slik.
De kreet "big brother is watching you" ligt op mijn lippen. Ik heb wat zitten lezen in het boek van Engelfriet: "de wet op het internet", dan ben je gelijk je onschuld kwijt,mocht je nog denken dat internet een grote speeltuin is.
Voor ons, die al wat ouder zijn, ligt het nog wat anders als voor de jeugd van nu, zij denken veel vrijer over pricacy. Omdat zij geboren zijn in het tijdperk van internet. Alles ligt al op straat.

Ik heb m'n naam dus ingetikt, en schrok ook wat er allemaal tevoorschijn komt. Gelukkig allemaal vrij onschuldig, maar toch..
Een tip voor de CODA trainers. Misschien is het een idee om dit onderdeel als eerste opdracht te laten uitvoeren, voordat je een blog maakt met misschien persoonlijke dingen...

Willeke alias Boekhoekje

zaterdag 6 maart 2010

Ding 12


Hallo medestrijders,

Alweer een nieuwe opdracht en bij een kop koffie blijf ik in eerste instantie hangen bij deze twee woorden: auteursrecht en plagiaat.

Volgens het woordenboek betekent auteursrecht:
recht om als auteur je werk te publiceren. Synoniem: copyright
`De auteursrechten berusten bij de schrijver van het boek.`
Bron: http://www.woorden.org/woord/auteursrecht

En plagiaat:
diefstal van tekst van iemand anders en die als eigen werk publiceren
`plagiaat plegen`
Bron:
http://www.woorden.org

Het plaatsen van iemands werk zoals een foto kan je nog overkomen in je onschuld, dus niet bewust, maar plagiaat is dus een bewuste daad..
Het is allemaal ook niet zo makkelijk als het lijkt, kijk maar eens in de muziekindustrie. Je wilt een tuinfeestje geven en wat leuke muziek afspelen?
Kijk, dan ben je dus al in overtreding. Ga maar eens neuzen bij:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/

En voor scholieren wordt het een stuk minder leuk om voor je werkstuk van anderen de teksten te jatten. Kijk maar eens op: http://www.icto.tudelft.nl/ict-in-het-onderwijs/plagiaat-scanner/

Als je bij flickr op "Creative Commons licentie" gaat zoeken, vindt je best mooie foto's, maar het echte werk? Daar zijn over het algemeen auteursrechten aan verbonden.
Soms is het lastig, waar ligt de scheidslijn? Werd er maar meer genoten en wat minder moeilijk gedaan over de rechten... Ik zou zeggen plaats ze anders niet, op een voor iedereen toegankelijke site, maar houdt ze lekker voor jezelf of voor een tentoonstelling, mocht je fotograaf van beroep zijn. Ik weet dat het een punt van discussie is, maar wat niet, tegenwoordig?
Bah, tegenwoordig wordt je gek van al die stomme regeltjes, het is mijn wereld niet....

Willeke alias Boekhoekje

vrijdag 26 februari 2010

Ding 11



Hallo medestrijders,

Terwijl de regen zachtjes tikt tegen m'n raam, ben ik ding 11 alweer aan het afronden.
De laatste dagen ben ik regelmatig aan het stoeien geweest met de aquabrowser en eerlijk gezegd, ik weet nog steeds niet wat ik er nou echt van vindt...
Ik ben al een paar keer op de site van bibliotheek Amsterdam geweest, me braaf aangemeld en rondgeneusd..
Het is allemaal wel leuk opgezet, maar ik ben nog niet om... Voegt het, buiten de catalogus om, nu zoveel toe voor de klant?
En daar doe je toch voor, niet? Het enige wat dan wel makkelijk is, is als je niet meer precies weet wat de titel of auteur was, dat je dan wel suggesties krijgt aangereikt. Het nut van 'my discoveries' zie ik ook niet zo.

Ik vind het persoonlijk wel leuker om op gebied van kunst of geschiedenis met de aquabrowser te gaan zoeken. Dan krijg je informatie en afbeeldingen die je normaal over het hoofd zou kunnen zien.
Neem bijvoorbeeld; http://aqua.geschiedeniszeeland.nl/ (Ik heb deze ook toegevoegd op m'n blog) Dat gaat over de geschiedenis van Zeeland en heb je alles bij elkaar.
Archief, beeldbank, collecties van een groot aantal Zeeuwse musea etc.
Dat is al compact, het gaat over Zeeland en thats it!

Ik denk dat als straks het archief en beeldbank togevoegd zijn aan de auabrowser het een stuk interessanter voor de klant wordt.
Ondertussen blijf ik wel aquabrowser gebruiken, dus wie weet...

Willeke alias Boekhoekje

woensdag 10 februari 2010

Ding 10



Hallo medestrijders,

Terwijl het buiten steeds harder begint te sneeuwen, bezig met 'podcasting' ..
Op zich geen straf, want het is net een snoepwinkel, je kan er bijna niet mee stoppen. Er is op dit gebied zo veel te zien en te horen, dat je wel een selectie moet maken waar je geinteresseerd in bent...
Ik heb een aantal websites gevonden die een overzicht geven van podcasts, zoals:
http://podcasting.startpagina.nl/ ; http://podstart.nl ; http://podcast.jouwpagina.nl

Ook leuk is een website van een universteit waar je je toekomstige leerkrachten via de podcast kunt beluisteren : http://www.fairfield.edu/library/lib_podcasts.html
En dit is de podcast van het rijksmuseum met audiotours: http://www.rijksmuseum.nl/podcast?lang=nl . Is toch geweldig, downloaden, op je mp3 en voila op weg naar je museum ! Zelf heb ik via de RSSfeeds een kookprogamma bij m'n netvibes geplaatst.
http://www.kisp.be/podcast/feeds/kisp_podcast_koken.xml

Ook een goede tip was van Diane, namelijk taalcursussen. Zelf heb ik iTunes op m'n computer.
Je gaat dan naar de iTunes store, podcasts en dan naar onderwijs. Kies maar uit, ik ga voor Chinees...

Videohosting is natuurlijk helemaal leuk, vooral op muziekgebied. Daar gebruik ik zelf het meest you tube voor. Ik wilde een filmpje in dit bericht plaatsen, maar blogger geeft steeds een error. Een podcast van muziek had ik al op m'n blog staan.

Ik heb via youtube naar bibliotheken gezocht, en daar staan een aantal filmpjes van diverse bibliotheken. Ik kwam een filmpje van mr.Bean in de bieb tegen. Dus dan maar op deze manier: http://www.youtube.com/watch?v=RyDY0hiMZy8

De vraag wat CODA ermee zou kunnen doen? Nou,voor het museum een podcast met een audiotour, zodat mensen thuis al geprikkeld worden wat CODA te bieden heeft.
En misschien is voor de bibliotheek en archief videohosting wel wat. Virtuele uitleg van stamboom onderzoek...Of een oplaadpunt in de hal van CODA zodat publiek zelf hun favorieten kunnen downloaden, noem maar op.

Ik krijg blauwe vingers, niet van de kou, maar van het tikken. Dus ik stop. Voor meer goede tips wil ik betaald worden...

Willeke alias Boekhoekje

zondag 24 januari 2010

presentatie ding 9


Hallo medestrijders,

Ik heb nog een presentatie via google doc. gemaakt. Deze is te zien op m'n blog.

Willeke alias Boekhoekje

woensdag 13 januari 2010

Ding 9

Hallo medestrijders,




Aan de slag gegaan met online kantoortoepassingen...


Bij google doc. een document aangemaakt. Ik wilde het wel een beetje spannend houden, anders nodigt het niet zo uit om iets te schrijven.
Dus daarom heb ik gekozen voor een open dagboek. En dat werkt echt leuk, er zijn al veel reacties geplaatst. Ik heb via gmail met een tik op de knop, alle email adressen van
collega's gekopieerd en voila, een kind kan de was doen.


Dit is dus een heel handig systeem, iedereen kan zijn of haar aantekeningen toevoegen en je kan dus eigenlijk van elke plek je aandeel leveren aan het document, zelfs al zit je in Hawai onder een palmboom....







Ik wil , als ik tijd heb, ook nog een presentatie gaan maken. Google doc. kan voor Coda handig zijn, omdat het veel werk bespaart en dus ook geld.
Ik heb de codatrainers nog gemaild, want hoe kan je bij google doc een RSS krijgen?

Willeke alias Boekhoekje

maandag 11 januari 2010

Ding 8

Hallo medestrijders,





Weer een nieuw jaar dus weer fris en fruitig door met onze speurtocht van de 23 dingen...


Ja, er was inderdaad veel te lezen dit keer, en ik heb heel wat wiki's bekeken. Zoals van bibliotheek Deventer. Leuk dat er gedichten op geplaatst worden door klanten, het doet me een beetje denken aan een open podium. Zeker nuttig zijn de zogenaamde 'maatschappelijke dossiers'. Dat zijn dossiers waar extra aandacht is voor bepaalde onderwerpen die in de maaatschappij spelen. Zoals dementie, huiselijk geweld, autisme etc. In die dossiers hebben ze dus informatie gebundeld over een specifiek onderwerp, zodat je zelf niet meer alles op internet hoeft af te zoeken. Ook de verwijzing naar adressen is erg handig. Voor ons zou ik dan ook denken aan bijv. een dossier over loverboys, waar de laatste tijd zoveel over te doen is.
Bij de wiki van het archief is de lijst met terminologie erg makkelijk, omdat je zo gauw vastloopt in technische termen als leek.
De amerikaanse wiki SAA vond ik ook mooi en duidelijk van opzet. Wat ik daar ook goed aan vond, was de verwijzing naar workshops, sessions, groupmeetings etc.
Een wiki zoals Sint Anna ter Muiden is wat kleinschaliger, maar leuk voor degene die daar informatie over zoekt.
Voor CODA zou het goed zijn om een wiki te starten, zodat de klant zelf creatief en actief kan handelen en het gevoel krijgt dat hij/zij mag meedenken...
Zo krijg je ook een beeld wat er leeft bij de klant en kun je daar als organisatie op inspringen.

NOS Nieuws

Populaire berichten


Delicious

Terschelling

hoezo hebben de palestijnen geen eigen staat?

hoezo hebben de palestijnen geen eigen staat?
voor artikel, klik op afbeelding.

BosNewsLife - Christian News Agency

Eenheid


De Meester bad voor eenheid van de leden
Logisch, zij zijn het Lichaam van de Heer
Maar kerkgeleerden hebben uitgevonden
Dat Vader ‘t niet verhoord heeft; keer op keer
Menen zij zélf éénheid te moeten maken
Die er al is, ver boven het verstand
Van wie eenheid van denominaties zoeken
De Here wist nog van geen kerkverband

Hij heeft gedacht slechts aan de éne kudde
Die Hij verzamelt als het éne Hoofd
Het volk uit alle natiën en talen
Van eerstelingen, die hebben geloofd
In Christus’ Lichaam zijn zij één geworden
Niet in een kerkleer of belijdenis
Van het zoveelste genootschap hier op aarde
Dat in de hemel heus bekend niet is

De Heer bad voor de éénheid van de leden
Nog ongehinderd door theologie
Die oorzaak werd van repeterend breken
In weerwil van de éne Monarchie
Geen kudden zijn het die de kudde vormen
De Herder, die elk schaap persoonlijk kent
Bemoeit zich heus niet met kerkleer en synodes
Gaf in één Woord ons maar Zijn testament




Johan Th. Bos