Willeke's Boekhoekje

donderdag 18 maart 2010

Ding 14


Hallo medestrijders,

Het einde van de cursus nadert nu met rasse schreden...
Als ik de websites lees over mediawijsheid, dan zou je dit onderwerp ook weer kunnen
koppelen aan privacy en veiligheid.
Er zijn toch wel veel valkuilen op het internet en zeker voor kinderen. Zij zijn het meest gevoelig voor prikkels van buitenaf en er zijn zoveel verleidingen voor ze op het internet.
Ik heb de site http://kinderconsument.nl/ eens goed doorgelezen, want dat vind ik wel een aanrader.
Daar staan hele bruikbare tips voor ouders op, zoals www.pimpjefoon.nl. Hoeveel ouders hebben al met hun handen in de haren gezeten, als ze erachter komen dat hun kinderen via hun mobieltje weer eens in een misleidende ringtones reclame zijn gestonken?



Ook www.surfsafe.nl is een goede en informatieve site. Voor kinderen is er :
http://www.surfsafe.nl/kids.php. Kinderen kunnen daar een quize doen, waarin ze op een speelse manier worden gewezen op de valkuilen van het internet.
En zeker een aanrader is: www.pestweb.nl. Goed dat daar aandacht aan wordt gegeven, zowel voor kind, leerkracht en ouders.

Voor CODA zou je op de pc's van de jeugdafdeling deze sites gratis kunnen zetten en misschien is het een idee om een speciale "vader en moeder" computer op de jeugd of ergens anders neer te zetten, waarop men alleen informatie kan raadplegen over mediawijsheid en andere belangrijke onderwerpen betreffende kinderen

Willeke alias Boekhoekje

maandag 8 maart 2010

Ding 13



Hallo medestrijders,

De "dingen" volgen elkaar nu in razend tempo op, dus ik hobbel er maar achteraan..
Het is een onderwerp waar je, als je er wat dieper induikt, een wat benauwd gevoel van krijg, slik.
De kreet "big brother is watching you" ligt op mijn lippen. Ik heb wat zitten lezen in het boek van Engelfriet: "de wet op het internet", dan ben je gelijk je onschuld kwijt,mocht je nog denken dat internet een grote speeltuin is.
Voor ons, die al wat ouder zijn, ligt het nog wat anders als voor de jeugd van nu, zij denken veel vrijer over pricacy. Omdat zij geboren zijn in het tijdperk van internet. Alles ligt al op straat.

Ik heb m'n naam dus ingetikt, en schrok ook wat er allemaal tevoorschijn komt. Gelukkig allemaal vrij onschuldig, maar toch..
Een tip voor de CODA trainers. Misschien is het een idee om dit onderdeel als eerste opdracht te laten uitvoeren, voordat je een blog maakt met misschien persoonlijke dingen...

Willeke alias Boekhoekje

zaterdag 6 maart 2010

Ding 12


Hallo medestrijders,

Alweer een nieuwe opdracht en bij een kop koffie blijf ik in eerste instantie hangen bij deze twee woorden: auteursrecht en plagiaat.

Volgens het woordenboek betekent auteursrecht:
recht om als auteur je werk te publiceren. Synoniem: copyright
`De auteursrechten berusten bij de schrijver van het boek.`
Bron: http://www.woorden.org/woord/auteursrecht

En plagiaat:
diefstal van tekst van iemand anders en die als eigen werk publiceren
`plagiaat plegen`
Bron:
http://www.woorden.org

Het plaatsen van iemands werk zoals een foto kan je nog overkomen in je onschuld, dus niet bewust, maar plagiaat is dus een bewuste daad..
Het is allemaal ook niet zo makkelijk als het lijkt, kijk maar eens in de muziekindustrie. Je wilt een tuinfeestje geven en wat leuke muziek afspelen?
Kijk, dan ben je dus al in overtreding. Ga maar eens neuzen bij:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/

En voor scholieren wordt het een stuk minder leuk om voor je werkstuk van anderen de teksten te jatten. Kijk maar eens op: http://www.icto.tudelft.nl/ict-in-het-onderwijs/plagiaat-scanner/

Als je bij flickr op "Creative Commons licentie" gaat zoeken, vindt je best mooie foto's, maar het echte werk? Daar zijn over het algemeen auteursrechten aan verbonden.
Soms is het lastig, waar ligt de scheidslijn? Werd er maar meer genoten en wat minder moeilijk gedaan over de rechten... Ik zou zeggen plaats ze anders niet, op een voor iedereen toegankelijke site, maar houdt ze lekker voor jezelf of voor een tentoonstelling, mocht je fotograaf van beroep zijn. Ik weet dat het een punt van discussie is, maar wat niet, tegenwoordig?
Bah, tegenwoordig wordt je gek van al die stomme regeltjes, het is mijn wereld niet....

Willeke alias Boekhoekje

NOS Nieuws

Populaire berichten


Delicious

Terschelling

hoezo hebben de palestijnen geen eigen staat?

hoezo hebben de palestijnen geen eigen staat?
voor artikel, klik op afbeelding.

BosNewsLife - Christian News Agency

Eenheid


De Meester bad voor eenheid van de leden
Logisch, zij zijn het Lichaam van de Heer
Maar kerkgeleerden hebben uitgevonden
Dat Vader ‘t niet verhoord heeft; keer op keer
Menen zij zélf éénheid te moeten maken
Die er al is, ver boven het verstand
Van wie eenheid van denominaties zoeken
De Here wist nog van geen kerkverband

Hij heeft gedacht slechts aan de éne kudde
Die Hij verzamelt als het éne Hoofd
Het volk uit alle natiën en talen
Van eerstelingen, die hebben geloofd
In Christus’ Lichaam zijn zij één geworden
Niet in een kerkleer of belijdenis
Van het zoveelste genootschap hier op aarde
Dat in de hemel heus bekend niet is

De Heer bad voor de éénheid van de leden
Nog ongehinderd door theologie
Die oorzaak werd van repeterend breken
In weerwil van de éne Monarchie
Geen kudden zijn het die de kudde vormen
De Herder, die elk schaap persoonlijk kent
Bemoeit zich heus niet met kerkleer en synodes
Gaf in één Woord ons maar Zijn testament




Johan Th. Bos