
Hallo medestrijders,
Alweer een nieuwe opdracht en bij een kop koffie blijf ik in eerste instantie hangen bij deze twee woorden: auteursrecht en plagiaat.
Volgens het woordenboek betekent auteursrecht:
recht om als auteur je werk te publiceren. Synoniem: copyright
`De auteursrechten berusten bij de schrijver van het boek.`
Bron: http://www.woorden.org/woord/auteursrecht
En plagiaat:
diefstal van tekst van iemand anders en die als eigen werk publiceren
`plagiaat plegen`
Bron:
http://www.woorden.org
Het plaatsen van iemands werk zoals een foto kan je nog overkomen in je onschuld, dus niet bewust, maar plagiaat is dus een bewuste daad..
Het is allemaal ook niet zo makkelijk als het lijkt, kijk maar eens in de muziekindustrie. Je wilt een tuinfeestje geven en wat leuke muziek afspelen?
Kijk, dan ben je dus al in overtreding. Ga maar eens neuzen bij:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/
En voor scholieren wordt het een stuk minder leuk om voor je werkstuk van anderen de teksten te jatten. Kijk maar eens op: http://www.icto.tudelft.nl/ict-in-het-onderwijs/plagiaat-scanner/
Als je bij flickr op "Creative Commons licentie" gaat zoeken, vindt je best mooie foto's, maar het echte werk? Daar zijn over het algemeen auteursrechten aan verbonden.
Soms is het lastig, waar ligt de scheidslijn? Werd er maar meer genoten en wat minder moeilijk gedaan over de rechten... Ik zou zeggen plaats ze anders niet, op een voor iedereen toegankelijke site, maar houdt ze lekker voor jezelf of voor een tentoonstelling, mocht je fotograaf van beroep zijn. Ik weet dat het een punt van discussie is, maar wat niet, tegenwoordig?
Bah, tegenwoordig wordt je gek van al die stomme regeltjes, het is mijn wereld niet....
Willeke alias Boekhoekje
De mijne ook niet...de regeltjes komen me de oren uit.
BeantwoordenVerwijderen